🍳 "Nevím, co vařit" aneb 10 hlavních jídel z 1 nákupu


Stává se vám to taky? Vyhlédnu si nějaké jídlo, na které mám chuť, nakoupím na něj suroviny, uvařím, sníme to... Ale co pak? Půlka ingrediencí mi zbyde, začnou se kazit, a za půl dne zase nevím, co vařit. Každý den se do obchodu nedostanu (objednávám 1-2x týdně dovážku potravin). Zkombinovat, co mi zbylo, není jednoduchý, k dalším jídlům mi zase nějaká surovina chybí, takže většinou skončím u smutné šlichty zbytků s kuskusem nebo s rýží. Dala jsem proto dokupy jeden nákupní seznam, ze kterého uvařím 10 plnohodnotných jídel na 5 dní.


Držím se následujících principů:

- alespoň jedno teplé jídlo denně

- nic se neopakuje víc než 2x

- nic nevyhazuju, nic se nezkazí

- v každém jídle je bílkovina, takže není "hladové" a zasytí

- jeden den je bez masa

- uvedené množství je cca pro dva


Nákupní seznam

maso: hovězí pupek (cca 500 g), mleté hovězí (500 g), krůtí prso (500 g) / případně vepřová kýta

zelenina a bylinky: 2 citrony, avokádo, jarní cibulka, mrkev, koriandr, 2 červené papriky, 1 žlutá paprika, houby shitake - 2 vaničky, žampiony - vanička, hlíva - vanička, šalotka - síťka 250 g, tymián větvičky, rajčata 500 g, okra 100 g, medvědí česnek - balení 50 g

baby špenát - vanička, brambory 1 kg

chlazené: tofu kostka, lučina 100 g, zakysaná smetana, vejce - 10 ks, strouhaný čedar - 150 g, mozzarella - balíček, bílé víno

trvanlivé: špalda, krájená rajčata/protlak v plechovce, taco shells, miso pasta - světlá, 2x instatní nudle Oyakata

pečivo: chléb žitný

(co mít doma: sůl, pepř, olivový olej, česnek a cibule, hovězí a zeleninový vývar nebo bujon, strouhanka, římský kmín, máslo, chilli)


A tohle je menu na následujících 5 dní (vychází to cca na 1500 Kč, podle akcí):


DEN 1

krůtí roláda se zeleným středem s bramborama

žitný chleba s bylinkovou pomazánkou


DEN 2

krůtí roláda se zeleným středem s bramborama

nudle s vejcem a la ramen


DEN 3

tacos s hovězím masem

vaječná frittata


DEN 4

špaldové rizoto

miso polévka


DEN 5

steak s houbovou omáčkou

miso polévka


-----

vepřová/krůtí roláda se zeleným středem s bramborama

Inspirovala jsem se receptem Kuchařky pro dceru a udělala víc náplně (nechám v ledničce, bude se hodit). Místo vepřové kýty jde použít i dietnější krůtí prso. Jako přílohu dám vařené brambory - uvařím jich celé kilo, použijeme je i další dny. Jednu větší nebo dvě malé si nechám bokem na třetí den do frittaty.


žitný chleba s bylinkovou pomazánkou

Zbytek náplně do rolády použiju jako pomazánku na chleba a nakrájím k tomu rajče.


nudle s vejcem a la ramen

Oblíbili jsme si nudle značky Oyakata, ale dá se použít jakákoliv lepší "čínská polévka", kterou vytuním jedním volským okem na porci (opeču i pár vteřin z horní strany, žloutek zůstane tekutý a vyteče až po rozkrojení lžící nebo hůlkou), nasekanou jarní cibulkou a lžičkou miso pasty. Pokud mi zbylo ještě maso z rolády, nakrájím na malé kousky a lupnu tam.


tacos s hovězím masem

"Slavnostnější" jídlo, které je zábavné sdílet. Recept jsem zveřejnila na Instagramu

🥩Na masovou směs: Nechám změknout 2 červené papriky a 1 cibuli na trošce oleje, přidám hovězí mleté maso a lžičku římského kmínu, případně chilli, sůl a pepř. Rozkuchám vařečkou a asi 5 minut smažím. Pak podliju hovězím vývarem (hrneček), přidám plechovku krájených rajčat nebo protlaku a nechám asi 30-40 minut lehce bublat. Zakápnu citronem.

🥗 Salsa: najemno jarní cibulka, rajče, žlutá paprika, koriandr, citron, sůl a pepř.

🥑 Avokádo: rozšmelcuju s lžící zakysanky, koriandr, limeta, sůl a pepř.

Do taco shell nabírám maso, salsu a avokádo a sypu storuhaným sýrem.

Strouhanýho sýra použiju jen půlku a zbytek si nechám. Mělo by zbýt trochu masa i salsy, všechno využijeme na večeři.


vaječná frittata

Skvělé jídlo pro zužitkování toho, co zbylo. Základní recept je tady, já použiju ty dvě brambory, co jsem měla stranou, a zbylé maso, salsu a čedar z tacos.

špaldové rizoto

Hrnek špaldy namočím pár hodin dopředu. Na oleji nechám zprůhlednit nadrobno nasekanou šalotku, přidám okapanou špaldu, přidám deci bílého vína a nechám vyvařit, pak pomalu přilévám zeleninový vývar (klidně použiju v horké vodě rozpuštěný kvalitní zeleninový bujon) a dělám to v podstatě jako normální rizoto (cca 20-30 minut) - vždycky počkám, až se tekutina vypaří a přileju další várku. Někdy během procesu rozpustím v jídle lžíci miso pasty. Až je špalda měkká na skus, vypnu plotýnku a přidám nasekaný zbytek medvědího česneku a dvě hrsti špenátu, lžíci másla a nakrájenou mozzarellu.


miso polévka

Byl to experiment, ale je to tak strašně dobrá polévka, že budete mít možná problém si nechat půlku na druhý den. V hrnci opeču do průhledna šalotku nakrájenou na proužky na trošce olivového oleje, zaleju litrem horké vody nebo zeleninového vývaru (klidně z půlky kostky), rozpustím v ní 3 lžíce miso pasty, přidám nakrájené houby shitake, tofu, mrkev na tenká kolečka, okru (jestli seženu) na silnější kolečka a hlívu natrhám na vlákna. Vařím 10 minut a nakonec přidám koriandr a jarní cibulku.


steak s houbovou omáčkou

🥩 Na steak použiju hovězí pupek, osolím, opepřím a potřu oliváčem, opeču zprudka na pánvi, kterou pak strčím do trouby na 200 stupňů, peču podle toho, jak moc ho chci propečený, já cca 15 minut.

🍄 Mezitím si připravím houby - na pánvičce na oleji opeču houby (druhou vaničku shitake a žampiony), pak přidám nadrobno nakrájenou šalotku, dva stroužky česneku, kousek másla a pár větviček tymiánu. Až šalotka zprůhlední, přileju decku vína a nechám odpařit, pak přileju cca deci-dvě hovězího vývaru a 2 lžíce miso pasty, trochu zakysaný smetany, pokud mi zbyla. Nechám zhoustnout, pak přidám pepř, kůru z půlky citronu, nasekaný koriandr a trochu jarní cibulky.

Hotové maso nechám 5 minut odpočinout na lince, pak krájím přes vlákna na tenké plátky a podávám s houbovou omáčkou.


Když něco zbyde, využiju další dva dny na dojezení, třeba v tortille nebo ve frittatě.


!Pozor! Nejsem výživový poradce, seznam jídel slouží jen pro inspiraci, co uvařit z jednoho nákupu, určitě se nejedná o nějakou doporučenou dietu nebo vyváženou stravu, každý ať si z toho vezme, co chce, upraví porce a suroviny, doplní více jídly za den apod.